سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کارشناسی ارشد مهندسی برق

کارشناسی ارشد مهندسی برق یکی از رشته های پر طرفدار داوطلبان ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد می باشد. این رشته از زیر مجموعه گروه فنی و مهندسی است. رشته برق به صورت یک مجموعه ارائه شده است که دارای گرایش های متعددی می باشد و داوطلبان باید بر اساس علاقه و استعداد خود و همچنین بازار کار رشته برق و مهارت های مورد نیاز برای آن نسبت به انتخاب گرایش خود اقدام نمایند. در کارشناسی ارشد مهندسی برق به مطالعه در زمینه الکتریسیته، الکترو مغناطیس و الکترونیک پرداخته می شود. در ادامه ضرایب دروس در کنکور ارشد برق، گرایش های ارشد برق، سرفصل دروس ارشد برق و بهترین گرایش ارشد برق بررسی خواهد شد.

کارشناسی ارشد مجموعه مهندسی برق

مهندس 2.jpg

معرفی کارشناسی ارشد مهندسی برق

از اولین مهندسان برق ویلیام گیلبرت می باشد که الکتروسکوپ را طراحی نمود. مهندسی برق به علت فراگیر شدن استفاده از انرژی الکتریکی به یکی از نیاز های امروز جامعه تبدیل گشته است. این رشته از دو بخش عمده بررسی و طراحی سیستم‌ های الکترونیکی همانند رایانه‌ ها، سامانه‌ های مخابراتی، مدارهای مجتمع، رادارها و بررسی و طراحی سیستم‌ های انتقال انرژی الکتریکی و ماشین های الکتریکی تشکیل شده است.

در مقطع کارشناسی ارشد مهندسی برق یک رشته کاربردی می باشد و دانشجویان این رشته باید با انتخاب گرایش خود به طور عملی با مباحث آن اشنا شوند.

طول دوره کارشناسی ارشد مهندسی برق حداقل 2 سال و حداکثر 3 سال می باشد. مهندسی برق فعالیت هایی در زمینه تبدیل یک سیگنال به سیگنال دیگر که ممکن است شکل موج ولتاژ یا شکل موج جریان و یا ترکیب دیجیتالی یک بخش از اطلاعات است.

ریاضیات (معادلات دیفرانسیل،ریاضیات مهندسی، آمار و احتمال)، مدارهای الکتریکی (1و2)، الکترونیک (1و2) و سیستم های دیجیتال، ماشین های الکتریکی (1و2) و تحلیل سیستم های انرژی الکتریکی 1، سیستم های کنترل خطی، سیگنال ها و سیستم ها، الکترومغناطیس

مدارهای الکتریکی (1و2)، الکترونیک (1و2) و سیستم های دیجیتال، ماشین های الکتریکی (1و2) و تحلیل سیستم های انرژی الکتریکی 1، سیستم های کنترل خطی، سیگنال ها و سیستم ها، الکترومغناطیس

Untitled-1.gif

ضرایب دروس در کنکور کارشناسی ارشد مهندسی برق

ضریب درس1

ضریب زبان عمومی و تخصصی (انگلیسی)

ضریب ریاضیات (معادلات دیفرانسیل،ریاضیات مهندسی، آمار و احتمال)

ضریب
مدارهای الکتریکی (1و2)

ضریب
الکترونیک (1و2) و سیستم های دیجیتال

ضریب
ماشین های الکتریکی (1و2) و تحلیل سیستم های انرژی الکتریکی 1

ضریب
سیستم های کنترل خطی

ضریب
سیگنال ها و سیستم ها

الکترومغناطیس

گرایش مدارهای مجتمع الکترونیک

2

3

3

4

1

1

2

2

گرایش افزاره های میکرو و نانوالکترونیک

2

3

3

4

1

1

2

2

گرایش سیستم های الکترونیک دیجیتال

2

3

3

4

1

1

2

2

گرایش سیستم های قدرت

2

3

3

1

4

2

1

1

گرایش الکترونیک قدرت و ماشین های الکتریکی

2

3

3

1

4

2

1

1

برنامه ریزی و مدیریت سیستم های انرژی الکتریکی

2

3

3

1

4

2

1

1

گرایش سامانه های برقی حمل و نقل

2

3

3

1

4

2

1

1

گرایش مخابرات میدان و موج

2

3

3

2

1

1

2

4

گرایش مخابرات نوری

2

3

3

2

1

1

2

4

گرایش مخابرات سیستم

2

3

3

2

1

1

4

2

گرایش مخابرات امن و رمزنگاری

2

3

3

2

1

1

4

2

گرایش شبکه های مخابراتی

2

3

3

2

1

1

4

2

گرایش کنترل

2

3

3

1

2

4

2

1

گرایش جنگ الکترونیک

2

3

3

4

1

1

2

2

گرایش الکترواکوستیک

2

3

3

4

1

1

2

2

گرایش های کارشناسی ارشد مجموعه مهندسی برق

کارشناسی ارشد مهندسی برق در ایران دارای گرایش های زیر می باشد:

1.مهندسی برق گرایش مخابرات

2.مهندسی برق گرایش کنترل

3.مهندسی برق گرایش الکترونیک

4.مهندسی برق گرایش قدرت

5.مهندسی برق گرایش پزشکی(بیوالکتریک)

6.مهندسی برق گرایش مکاترونیک

همچنین مجموعه مهندسی برق در مقطع ارشد دارای گرایش های مختلف زیر می باشد:

مدارهای مجتمع الکترونیک

افزاره های میکرو و نانوالکترونیک

سیستم های الکترونیک دیجیتال

سیستم‌ های قدرت‌

الکترونیک قدرت و ماشین‌های الکتریکی

برنامه‌ریزی ‌و مدیریت سیستم‌های انرژی الکتریکی

سامانه‌های برقی حمل و نقل

مخابرات میدان و موج

مخابرات نوری

گرایش مخابرات سیستم

مخابرات امن و رمزنگاری

شبکه های مخابراتی

کنترل

جنگ الکترونیک

مهندسی پزشکی

مهندسی مکاترونیک

مهندسی راه آهن برقی

مهندسی پدافند غیرعامل

مهندسی سیستم های انرژی

مهندسی انرژی های تجدیدپذیر

مهندسی هسته ای

مهندسی هوافضا

مهندسی کنترل و علائم

مهندسی فتونیک

مهندسی نانوفناوری

مهندسی صدا

مهندسی سیستم‌های‌ میکرو ‌و نانوالکترومکانیک

مهندس 1.jpg

کارشناسی ارشد مهندسی برق گرایش مکاترونیک

گرایش مکاترونیک تلفیقی از رشته های مهندسی مکانیک، مهندسی کامپیوتر و مهندسی الکترونیک می باشد. هدف از این گرایش ایجاد ارتباط داخلی بین رشته های مهندسی است که با اتوماسیون مرتبط می باشند تا یک کنترل پیشرفته در سیستم های ترکیبی ایجاد نمایند. 

گرایش های ارشد برق کنترل

مهندسی کنترل نقطه اتصالی بین مهندسی برق و رشته های دیگر است که بخش مهمی از فرآیند های صنعتی و تولیدی می باشد. همچنین در هدایت موشک ها و فضا پیماها نقش جدی دارد. هدف از این گرایش کنترل متغییر های اساسی سیستم بر مبنای برخی ملاک های مطلوب شامل زمان، سرعت و... می باشد. گرایش کنترل دارای بخش های متنوعی مانند کنترل خطی، کنترل غیرخطی، مقاوم، تطبیقی، دیجیتالی، فازی و... می باشد.

مقایسه گرایش های ارشد برق قدرت

1.گرایش سیستم های قدرت:

در این گرایش قدرت زمینه های تحقیقاتی متعددی وجود دارد. برای مثال در بازار برق با توجه به خصوصی شدن تولید و انتقال و عرضه برق و همچنین قیمت و مقدار مصرف و تولید برق بر اساس قوانین بازار و اقتصاد می باشد. در دینامیک و پایداری که به سیستم برق هر کشور یک سیستم به هم پیوسته و بسیار وسیع است توجه می شود و این سیستم باید همواره پایدار باشد و زمینه فعالیت مهندسان برق قدرت مسئله کنترل می باشد.

2.گرایش الکترونیک قدرت و ماشین های الکتریکی:

زمینه های تحقیقاتی در این گرایش شامل طراحی و کنترل مبدل های الکترونیک قدرت و ماشین های الکتریکی و همچنین کاربرد الکترونیک قدرت در سیستم می باشد. در پروژه هایی که دانشجویان در این گرایش کار می کنند اکثرا منجر به ساخت مبدل می شود و دانشجو مبدل را طراحی می کند. این گرایش جهت ادامه تحصیل در دانشگاه های برتر دنیا مورد استقبال قرار می گیرد. اگر در زمینه های الکترونیک صنعتی، ماشین های الکتریکی و یا کنترل خطی علاقه مند هستید این گرایش برای شما مناسب خواهد بود.

بهترین گرایش ارشد برق کدام است؟

تنوع دروس در مقطع کارشناسی ارشد زباد می باشد و شما باید در ابتدا با توجه به زمینه علاقه شخصی و توانمندی خود این تصمیم گیری را انجام دهید. در گرایش قدر مفاهیم الکترونیک نیاز است که باید با توجه به آن انتخاب خود را انجام دهید. در زیر شاخه ماشین گرایش قدرت باید مفاهیم پایه الکترومغناطیس را بدانید و قدرت تجسم ذهنی بالایی داشته باشید. در زیر شاخه سیستم باید بتوانید مسائل اقتصادی را درک کنید. در زیر شاخه مخابرات سیستم باید درک ریاضی داشته باشید . در زیر شاخه مدار گرایش الکترونیک باید دید مدار قوی دارا باشید. پس باید بدانید که بهترین گرایش برای شما نمی تواند با دیگران یکسان باشد و هر فرد با توجه به توانایی خود باید این انتخاب را انجام دهد.

بازار کار کارشناسی ارشد مهندسی برق

فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد مهندسی برق در هر گرایش زمینه های کاری متفاوتی خواهد داشت. در گرایش الکترونیک که از نظر بازار کار در رده بالایی در بین سایر گرایش ها دارد فارغ التحصیلان باید بتوانند مدارهای مجتمع، الکترونیکی و... را در صنایع مورد نیاز بسازند و در وزارت صنایع، کارخانه ها، صنایع هواپیمایی و.. مشغول به کار شوند.

دکتری برق قدرت

فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد رشته مهندسی برق در گرایش الکترونیک پس از طی دوره تحصیلات تکمیلی باید توانایی طراحی و ساخت انواع مدارهای مجتمع، میکروپروسسورها، مدارهای الکترونیکی مورد نیاز در صنایع مختلف و دیگر توانایی‌های لازم در صنایع الکترونیکی را به دست آورند.

در گرایش قدرت فارغ التحصیلان می توانند در وزارت نیرو، واحد های تولیدی، کارخانه ها، ساخت الکتروموتور ها و طراحی سیستم برقی ساختمان های بزرگ مشغول به کار شوند.

در گرایش مخابرات فارغ التحصیلان می توانند در طراحی مدار، مخابرات سیار، فیبر نوری، تجهیز، تعمیر و بهینه‌سازی شبکه‌های مخابراتی و... مشغول به کار شوند.

همراه تحصیلی.jpg

سرفصل دروس و تعداد واحد های کارشناسی ارشد برق

تعداد کل واحد ها: 32 واحد

دروس تخصصی ارشد برق: 24 واحد ( 8 درس 3 واحدی )

سمینار ارشد برق: 2 واحد

پایانه نامه ارشد برق: 6 واحد